Illusztrált tarokk: 7. példajátszma

Összeállította: Révész Gábor

Invites játék, megjátszott királyultimó kontrával

Licit

    A B C D
    Passz Kettő1 Passz Egy
    Passz
    1 invit a XIX-esre

Elosztás lapcsere után

Skart

A: I, III, IIII, XII, XV, XX, kőrL, K, pikk10 treff10, káróL
B: V, VI, X, XI, XIII, XIX, skíz, pikkB, K treffB, káróB
C: VII, XIV, XVI, treffD, K, káróÁ, D, K, kőrÁ pikkL
D: II, VIII, IX, XVII, XVIII, XXI, treffL, kőrB, D pikkD (felvevő)

Bemondások

    D: Hívom a XIX-est, trull, négykirály, passz
    A: Passz
    B: Pikk-király-ultimó, passz
    C, D: Passz
    A: Kontra négykirály és ultimó, passz
    B, C, D: Passz

Lejátszás

    Ütés A B C D A B C
    1. kőrL XI kőrÁ kőrD
    2. V XIV XXI III
    3. XVII IIII VI VII
    4. XVIII XII X XVI
    5. IX XV XIX káróÁ
    6. pikkB káróK VIII pikk10
    7. II XX skíz káróD
    8. XIII treffD kőrB I
    9. pikkK treffK treffL kőrK

Magyarázat

  1. A négykirály bemondása, mint biztatás, a konvenció szerint a legmagasabb nem ismert lapot jelzi. Ez ebben az esetben a XX-as lett volna. D mégis négykirályt mondott. Miért? Úgy vélte, erős lapját valamilyen módon jeleznie kell. A duplajáték mint jelzés egyes partinál már nem jön szóba, hiszen a bemondás elbukása igencsak sokba kerül. Ugyanakkor a négykirály ezúttal veszélytelen biztatás: ha a partner a XX-asra is érti, szembenüléssel bizonyára nem mond centrumot, hiszen az ő szemszögéből úgy tűnik, a XVIII-as és a XVII-es is hiányzik.
  2. A biztatás telibe talált: B királyultimót mondott. Ám úgy tűnik, ez az ulti rossz csillagzat alatt született: az ellenpárt tarokkjai 6-3 arányban vannak elosztva, s a hosszú tarokkos A nemcsak hogy indul, de nála van a XX-as, sőt még egy pikk is. Ilyen körülmények között indokoltnak tetszik a kontra.
  3. A így okoskodott: kőrrel indul, van egy biztos ütése a XX-assal, akkor megint húzhatja a kőrt, a pikk tízest pedig majd kihívja tőle B, akinek nyilván két pikkje van! Mint a lejátszás mutatja, számításába hiba csúszott: a XX-as nem ütött, "elfogták".
  4. Szép kártyafeladvány lenne: hol nyerte meg a játékot B? Megfejtés: az első körben. Miután A kontrájából értesült róla, hogy az ultimó nem lesz sima ügy, kockáztatott: a színhívásba az egyébként elvárható nagytarokk helyett kicsit tett. Bárki ellenőrizheti: ha B az első körben kiteszi a XIX-est, A a parti vége felé üt a XX-assal, és a királyultimó elbukik. Megint egyszer szép példáját látjuk annak, hogy kontrázáshoz nem elégséges az a lap, amely a csendes buktatáshoz üzembiztos, hiszen a kontrázó felhívja a játékosok figyelmét, ki ellen kell játszaniuk.

Elszámolás

Ütések értéke: volát!

      Egyes volát csendben: 9 pont
      Trull: 2 pont
      Megjátszott kontra négykirály: 4 pont
      Megjátszott kontra királyultimó: 30 pont
      Összesen: 45 pont

Megjegyzés

Általánosan elterjedt téveszme, hogy királyultimó ellen az ellenjáték a mondott ulti színét köteles hozni. Ez azonban általában nem célravezető, hiszen a mondott színből - ha nincs volátjáték - az ultira törekvő úgyis tart legalább egyet a királya mellett. Okosabb, ha az ellenfél más színt hoz, s a bemondott király színének kihívását meghagyja a játékosnak. A mondott ulti színéből az ellenjátékos csak akkor húzzon, ha az illető színből kettő van a kezében, és esélye van rá, hogy újból híváshoz jutván a szóbanforgó királyt idő előtt kikényszerítse.